اختلال شخصیت اسکیزوتایپال: معرفی، علائم و درمان

تصویر پروفایل
اختلال شخصیت اسکیزوتایپال: معرفی، علائم و درمان

مقدمه

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (STPD) یکی از انواع اختلال شخصیت است. اگر دچار این اختلال شده اید، رفتار و طرز رفتار شما ممکن است برای دیگران عجیب به نظر برسد. در حالی که STPD در طیف اسکیزوفرنی است، افراد مبتلا به STPD معمولاً روان پریشی را تجربه نمی کنند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال از نظر نحوه ای که فکر می کنند و با دیگران ارتباط برقرار می کنند، حتی در نحوه ای که لباس می پوشند، عجیب و غریب هستند. تفکر جادویی، عقاید منحصر به فرد، افکار انتساب به خود، خطای ادراکی(illusion) و مسخ واقعیت(derealization) همگی جز زندگی همه روزه ی فرد اسکیزوتایپی است.

شیوع

این اختلال در قریب ۳ درصد از جمعیت پیدا می‌شود. نسبت جنسی آن معلوم نیست. در بستگان تنی (بیولوژیک) بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی، بیشتر از گروه های شاهد (کنترل) است و میزان همگامی دوقلوهای تک تخمکی از نظر ابتلا به آن بیش از دوقلوهای دو تخمکی است (در یک مطالعه سی و سه درصد و در مقابل چهار درصد).

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

علائم STPD شامل موارد زیر است:

  • تفکر یا رفتار عجیب
  • باورهای غیرمعمول
  • ناراحتی در موقعیت های اجتماعی
  • کمبود احساسات یا پاسخ های عاطفی نامناسب
  • گفتاری عجیب و غریب که ممکن است مبهم یا متلاطم باشد
  • کمبود دوستان صمیمی
  • اضطراب شدید اجتماعی
  • شکاکیت یا افکار بدگمانانه

علل اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

هنوز مشخص نشده دلیل ابتلا به چنین اختلالی چیست اما اکثر دانشمندان در این زمینه بر تأثیر ترکیبی عوامل زیستی (بیولوژیک)، روانی و اجتماعی توافق دارند. بنابراین فاکتورهای ژنتیکی، زیستی، اجتماعی (فرد در کودکی با چه کسانی و چگونه تعامل داشته) دلایل روانی (شخصیت و مزاج فردی شکل‌گرفته توسط محیط و مهارت‌های مقابله آموخته شده برای مواجهه با استرس) در به وجود آمدن چنین اختلالی دخیل هستند نه فقط یک عامل.

همچنین مشخص شده اگر کسی ابتلا به چنین اختلالی داشته باشد به احتمال زیاد فرزندان او نیز در آینده دچار می‌شوند.

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

بیشتر افراد مبتلا به STPD تشخیص را در اوایل بزرگسالی دریافت می کنند. اگر پزشک شما به داشتن این اختلال مشکوک باشد، ابتدا با معاینه فیزیکی برای بررسی شرایط بدنی که می تواند علائم شما را ایجاد کند، شروع می شود. آن ها همچنین در مورد علائم شما و اینکه آیا سایر اعضای خانواده دارای اختلالات شخصیتی هستند سوال می کنند.

پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی روانپزشکی به روانپزشک یا روانشناس ارجاع دهد. آن ها احتمالاً از شما در مورد موارد زیر سوال خواهند کرد:

  • چه زمانی علائم شما شروع شده است
  • چگونه علائم بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد
  • احساسی که در موقعیت های اجتماعی دارید
  • تجربیات شما در مدرسه و محل کار
  • دوران کودکی شما

روانپزشک یا روانشناس ممکن است از شما بپرسد که آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به خودتان یا دیگران آسیب برسانید. آن ها همچنین ممکن است از شما بپرسند که آیا اعضای خانواده شما درباره رفتار شما اظهارنظر کرده اند؟ پاسخ های شما به آن ها کمک می کند تا تشخیص دهند.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اگر پزشک این اختلال را تشخیص دهد، ممکن است برای درمان آن دارو یا درمانی تجویز کند. هیچ دارویی برای درمان STPD به طور خاص طراحی نشده است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به این بیماری در صورت مشاهده علائمی که به نظر پزشک با این داروها بهبود می یابد، از مصرف داروهای ضد روان پریشی یا ضد افسردگی بهره مند می شوند.

انواع مختلفی از درمان می تواند به درمان STPD کمک کند. روان درمانی یا گفتاردرمانی می تواند به شما در یادگیری چگونگی ایجاد روابط کمک کند. شما می توانید این نوع درمان را همراه با آموزش مهارت های اجتماعی دریافت کنید تا در موقعیت های اجتماعی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

درمان شناختی رفتاری می تواند به شما کمک کند برخی از رفتارهای مرتبط با شرایط خود را برطرف کنید. درمانگر می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه در موقعیت های اجتماعی رفتار کنید و به نشانه های اجتماعی پاسخ دهید. آن ها همچنین می توانند به شما کمک کنند یاد بگیرید که افکار غیرمعمول یا مضر را شناسایی کرده و آن ها را تغییر دهید.

خانواده درمانی ممکن است مفید باشد، خصوصاً اگر با دیگران زندگی می کنید. این می تواند به شما کمک کند روابط خود را با اعضای خانواده تقویت کنید. همچنین ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر مورد حمایت خانواده خود باشید.

جمع بندی

این اختلال یک بیماری مزمن است. معمولاً به درمان مادام العمر نیاز دارد. چشم انداز خاص شما به شدت علائم شما بستگی دارد. اگر بتوانید به موقع درمان را شروع کنید، ممکن است موفقیت بیشتری داشته باشد.

اگر مبتلا به STPD باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی و سایر اختلالات شخصیتی هستید. اگر مشکوک به افسردگی یا سایر اختلالات روانی هستید با درمانگر خود صحبت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

تقریبا

خیر

دانلود مطلب

فهرست مطلب